Background Color:
 
Background Pattern:
Reset

iMobility Challenge Netherlands

 

31 juli 2013

Samen met de FIA organiseert de ANWB op woensdag 11 september de iMobility Challenge in Katwijk. Nazca-i is in het kader van het track-en-trace-systeem eCall op de stand van de ANWB aanwezig.

Over iMobility Challenge

Het door de Europese Commissie gesponsorde event voor de promotie van innovatieve mobiliteitssystemen doet na Istanbul en Leipzig nu Katwijk aan. Onder het motto "intelligent mobility for Smart Cities" presenteren diverse internationale organisaties zich op vliegveld Valkenburg met slimme, energiezuinige, milieuvriendelijke en veilige transportsystemen. In diverse demonstraties, waarbij de bezoeker zelf ook uitgenodigd wordt achter het stuur te kruipen, worden ICT-oplossingen zoals: eco-driving assistance, real-time traffic information, dynamic traffic light optimalisation, cooperative adaptive cruise control en eCall uitvoerig onder de aandacht gebracht.

Het principe Connected Car

eCall- en bCall-systemen zijn onlosmakelijk verbonden met de automobiliteit van de toekomst. De auto van morgen is een connected car die doormiddel van mobiele communicatienetwerken (bijvoorbeeld GPRS) automatisch, maar ook handmatig, noodsignalen (eCall) en service-informatie (bCall) naar de dichtstbijzijnde hulpdienst verstuurt. Door activatie van het systeem worden zowel de positie van het voertuig als een gestandaardiseerde dataset naar de dichtstbijzijnste hulpdienst (verkeers-, Alarmcentrale, enz.) gecommuniceerd. De gestandaardiseerde dataset bestaat uit sensormetingen in de auto (o.a. snelheid, locatie, datum, tijd) en de aan het ID van de auto gekoppelde informatie (kenteken, merk, type brandstof, enz.) Daarnaast zet het systeem na activering onmiddellijk een directe communicatielijn op tussen de inzittenden van het voertuig en de hulp- of serviceorganisatie.

Kennis door ervaring

De ANWB doet ervaringen op met een vergelijkbaar systeem dat door Micpoint en Nazca IT Solutions is gerealiseerd voor het verhogen van de veiligheid en service van leenauto's die de ANWB aan die leden verstrekt die met hun eigen auto niet meer verder kunnen. Op de iMobility Challenge presenteert de ANWB op haar stand naast andere innovatieve projecten ook dit connected-car-systeem waarmee inzittenden bij pech doormiddel van een druk op de knop contact opnemen met de ANWB Alarmcentrale, maar dat bij zeer grote remkracht ook automatisch een noodsignaal verstuurt. Met de samenwerking heeft de ANWB inzicht gekregen in de toepasbaarheid en meerwaarde van track-en-trace-oplossingen voor zowel de dienstverlening naar de consumenten- als de zakelijke markt.

 

Connected Car: standaard voor de toekomst

Met de ontwikkelingen op het gebied van transport en logistiek en de noodzaak efficiënter en duurzamer om te gaan met mensen en middelen ligt het voor de hand eCall- en bCall-systemen ook in de toekomst aan te bieden. Omwille van een snelle afwikkeling van incidenten op het drukke Nederlandse verkeersnet, maar ook omwille van een kritische consument, die verwacht snel en adequaat geholpen te worden in het geval hij vragen heeft of zich in een penibele situatie bevindt.

De iMobility Challenge laat wegwijzende oplossingen zien voor de logistieke uitdagingen waarvoor overheden en organisaties zich nu en in de toekomst geplaatst zien.

Bron: ANWB, Nazca IT Solutions

Lees meer...

Cases

ANWB: eCall en bCall voor leenauto's

 

De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB is een vereniging die met een unieke mix van beïnvloedende en dienstverlenende activiteiten de belangen van haar leden behartigt op het gebied van mobiliteit, vakantie en vrije tijd.

Om ook in de toekomst de kwaliteit van dienstverlening te garanderen start de ANWB diverse projecten om ervaring op te doen met de nieuwste technologische ontwikkelingen op mobiliteitsgebied.

Lees meer...