Background Color:
 
Background Pattern:
Reset

 

 

NeVaCon 2013

NeVaCon (Nederlands Vastgoed Congres) - het voormalige VBO Makelaar Congres - werd dit jaar voor de eerste keer gehouden op 29 oktober in het 1931- congrescentrum, te Den Bosch. De dag stond in het teken van succesvol ondernemen. Een onderdeel hiervan werd belicht door inspirator Richard van Hooijdonk: de connected costumer.

Nieuwe media en de connected costumer
Hoewel op de NeVaCon voorzichtig positief gesproken werd over de veranderende woningmarkt blijft het een uitdaging voor veel makelaars social media op een zinvolle en effectieve manier op te nemen in het aankoop- en verkoopproces. Richard van Hooijdonk belichtte in zijn seminar "Social media: strategisch middel of black box?" hoe de makelaarswereld consumenten aan zich bindt met behulp van nieuwe media.

Consumenten zoeken via social media naar relevante informatie over hun droomhuis én over de makelaar die ze daarbij kan helpen. Doordat makelaars informatie over zichzelf en hun producten actief delen met de social community en daar feedback op krijgen door klanten en bezoekers (reviews, posts, tweets, etc.) creeërt de makelaar een (hopelijk) positief beeld van zichzelf, waardoor hij/zij nog meer klanten over de streep weet te trekken.

Daarnaast komt de makelaar door zijn verbondenheid via sociale netwerken meer te weten over hoe hij gezien wordt door zijn klandizie. Positieve recenties over zijn werk zijn naast waardevolle argumenten om voor zijn diensten te kiezen ook van onschatbare waarde voor het inspelen op veranderingen in de markt en het zichzelf gerichter positioneren ten opzichte van de concurrentie.

Stop selling, start telling!
Het creëren van een positief beeld van zichzelf door informatie met de consument te delen en de feedback die hij hierop krijg vormen samen een 'verhaal', waardoor de makelaar een persoonlijk tintje krijgt voor de potentiële klant. Zo zal een vastgoedspecialist die veel inhoudelijke informatie over de omgeving van een object ter beschikking stelt op zijn website veel opener en betrouwbaarder gevonden worden dan de makelaar die alleen een foto en vraagprijs publiceert.

Dit principe is een onderdeel van 'Storytelling' en richt zich op het opbouwen van een vertrouwensband met de potentiële klant: hoe positiever het verhaal dat er over de makelaar circuleert, hoe meer mensen geneigd zijn met hem zaken te doen. De consument heeft middels deze macht over de door de vastgoedspecialis uitgedragen boodschap, welke te sturen is, maar zorgt hierbij wel voor transparantie.

 

 

Van Hooijdonk: "Het huidige en nog steeds groeiende aanbod aan communicatiemiddelen verandert de tijd waarin
we leven, en ook uw consument, een ontwikkeling die niet te stoppen is." De connected costumer vraagt dan ook om een makelaar met content: durft u te binden?


Naast Richard van Hooijdonk vonden er op de NeVaCon nog veel meer inspirerende seminars plaats. Zoals Harald Assenberg's "Privacygevoelige informatie: zegen of vloek?" en Roger Wouters' "Fotografie met lef". Tussen de bedrijven door hadden de congresgangers tijd om de informatiemarkt te bezoeken en werd de dag uitgeklonken met een borrel en aansluitend diner.

NeVaCon: het nieuwe VBO Makelaar Congres

Dinsdag 29 oktober organiseert VBO Makelaar het Nederlands Vastgoed Congres in Den Bosch. Een dag waarop VBO-leden door verschillende toonaangevende sprekers op het gebied van vastgoed worden toegesproken en in workshops gericht vakinhoudelijke kennis aangereikt krijgen.

Nieuw congres, nieuwe wind op woningmarkt?
Stond het vorige congres - toen nog het VBO Makelaar Congres - nog in het teken van een woningmarkt in diepe crisis, zo lijkt de aankomende editie onder een beter gesternte plaats te vinden. "We zien nu met name dat de jongere garde zijn kans pakt op de bodem van de markt. Een grote groep starters heeft een poos zitten wachten", aldus Hans van der Ploeg, directeur VBO Makelaar.

We hebben sterk de indruk dat potentiële kopers, doordat alle kabinetsmaatregelen inmiddels genomen zijn, weten waar ze aan toe zijn." vervolgt Van der Ploeg. Een tendens die positief stemt, maar de noodzaak een platform te bieden voor de uitwisseling van kennis en informatie niet minder maakt.

Hands-on: analyse en praktijk
Het voor VBO-leden georganiseerde congres streeft ernaar een gebalanceerd podium te zijn waarop sprekers uit de vastgoedbranche, van belangenorganisaties en uit de politiek, nieuw licht werpen op actuele trends en ontwikkelingen op de woningmarkt. Dit brede spectrum dient als context voor de op het congres aangeboden workshops en lezingen die de vastgoedspecialist praktische, toegespitste handvatten aanreiken.